Ai un scaun de birou scump, deci nu ai probleme cu spatele?

 

Scenariul 1: Ai un scaun de birou scump, deci nu ai probleme cu spatele.
Scenariul 2: Nu ai probleme cu spatele. Asta înseamnă neapărat că ai un scaun scump?

 

Vești bune: Nu, nu asta înseamnă. Soluțiile de ergonomie care vin în sprijinul vieții noastre sedentare de oameni lipiți de tastatură sunt binevenite. Contraintuitiv, însă, cele mai cunoscute dintre ele ne depărtează de problemă. Cum? Prin promovarea confortului. Ce ar trebui să fac ca să nu mă mai doară spatele la sfârșitul zilei? Ce se va întâmpla dacă mă doare spatele în fiecare zi timp de 5-10 ani?

 

Răspunsul la întrebarea despre sănătatea spatelui nostru vine de obicei în câteva variante. Care dintre următoarele ți se par cele mai ușor de intregrat in intensitatea programului tău de lucru?

1. Varianta simplă este cea în care dai un search după cel mai bun scaun care se mulează după corpul tău și apoi îl achiziționezi. Poți merge atât de departe încât să lucrezi așa.

2. Varianta simpluță este cea în care ai văzut deja filmulețul în care ți se explică cum se stă pe scaun, nu vrei să schimbi scaunul și mergi și achiziționezi suportul de picioare de la IKEA și îți urci monitorul pe niște cărți. Nu e rău, în afară de aspectul provizoriu, deja te simți puțin mai bine.

3. Varianta ”dar nu aș putea face asta niciodată, n-am timp” este cea în care o dată la 20 de minute te ridici de pe scaun și te plimbi puțin prin birou. Nici asta nu e chiar imposibil, dacă îți pui o alarmă.

4. Varianta care nu are nicio legătură cu scaunul dar are totul de a face cu biroul este cea în care 30 minute lucrezi stând pe scaun și 30 de minute lucrezi în picioare, pentru că ai un birou care se înalță. Ca să reușești asta trebuie să fii un om hotărât, căruia îi plac provocările și noile tehnologii. După ce îți intri în ritm, cel puțin parte din problemă e rezolvată.

 

Toate ghidurile astea despre ce trebuie să faci sună suficient de rigid încât să le iei în serios abia după ce descoperi o hernie de disc pe radiografie. Dar eu cred că ele pot fi citite și altfel. Și cred că dacă ar fi mai accesibile soluțiile, ai accepta și tu că lupta cu sedentarismul merită câștigată.

 

 

Este o problemă că stăm atâta pe scaun? Da. Nici să nu încerci să îți spui că pe tine nu te afectează de fapt să stai 8 ore pe scaun (minim). Suntem proiectați ca ființe mergătoare, deci n-ai cum să câștigi bătălia cu genetica. Ai un job în care îți poți programa realist ceva regulat o dată la câteva ore/minute? Probabil că nu.

Atunci cum facem să integrăm soluția la o problemă despre corp în workflow-ul din cap? Cel mai simplu e să asociem taskurile cu poziții ale corpului. Ce se poate face în picioare, facem în picioare. Prezentări, meetinguri, call-uri, toate pot fi făcute stând în picioare. Ce se poate face în mișcare, se face în mișcare.

 

Avem exemple convingătoare și surprinzătoare de oameni deștepți și plimbăreți.

 

Știați că Steve Jobs ținea multe întâlniri în timpul plimbărilor? El și cu Aristotel. Deci chiar și la cel mai înalt nivel se poate integra asta în ziua de lucru. Uneori ai de ales să mergi la un meeting cu mașina sau pe jos. Mersul este una din metodele naturale extrem de potente prin care mintea se detensionează și scade efectul pe care stresul îl are asupra corpului. Deci nu, nu este o pierdere de timp. Dacă ajungi la un meeting după o plimbare în ritm alert s-ar putea să fii in cea mai bună stare de spirit și cu cea mai limpede minte dintre toți. Avantaj tu. Ce treabă are asta cu designul? Are, dar numai dacă înțelegi că obiectele și spațiul din jur sunt parte din designul tău de lifestyle.

 

Te-ai gândit vreodată că și tu ești un designer? Un designer de lifestyle. 

 

Proiectarea inteligentă a spațiilor făcută de specialiști facilitează în primul rând implementarea proiectelor și apoi folosirea lor într-un mod eficient și confortabil, dar nu îți poate spune exact ce să faci. Tu ai controlul asupra timpului petrecut confortabil și capacitatea de a răspunde provocării de a ieși din zona de confort, ca să nu suferi de pe urma sedentarismului. În funcție de asta te hotărăști în ce investești, ca să te ajuți pe termen lung pe tine și pe echipa ta. Uneori e nevoie de bani, alteori e nevoie de perseverență, alteori de soluții non-conformiste care le combină pe amândouă. Dar despre ele vom mai vorbi și altă dată, poate chiar față în față.

Leave a Reply